10 March 2021 11:55 WIB

Knowing Tyre Maximum Load Through Load Index

You got yourself a new set of rims? Cool! What tires do you want? Still unsure eh? What car do you wish to install the set to? A 3 tons people hauler? Then you better get a Forceum’s tire with a 100 load index or more to be safe. You can check the code, the 2 or 3 numbers after your tire size, that’s your load index!

Whenever you are getting a new set of tires, you have to remember about the load index of your tires, not all tires are designed to handle the same load, let’s say 3 tons or more of weight.

In order to know the maximum load of a tire, you must refer to the load index on your tires.

This load index indicates the maximum load capacity a tire can handle. This is also the reason why some heavy duty trucks have a dually setup because most of the loads are in the back.

This is important because if the tires are loaded with weight exceeding their limit, they can blow up while being used. Yes, you can actually mount them and get your car off the jack. But to be used? Extremely not recommended.

This is because the extra load will give the tires extra friction, resulting in more heat when being used. This heat along with weakened tire structure may cause some accidents like a tire blowout.

 

Indonesia 

Kamu baru beli velg baru? Cakep! Mau pakai ban apa? Masih kurang yakin ya? Mau dipasang di mobil apa? MPV seberat 3 ton? Dan sederet panjang daftar pertanyaan berikutnya.

Kalau gitu mungkin bisa pakai ban Forceum yang load indexnya di atas 100 biar aman. Cek saja kode 2 atau 3 angka yang tertera sehabis ukuran ban pilihanmu, itulah kode Load Index ban kendaraan Anda!

Ketika memilih ban yang pas buat mobilmu, harus perhatikan juga load index yang ada. Karena, tidak semua ban sanggup membawa beban yang berat, misalnya di atas 3 ton.

Untuk mengetahui kekuatan beban maksimum ban, ceklah kode yang ada dan lihat tabel index berat yang tertera.

Tabel ini mengindikasikan beban maksimal yang bisa ditahan oleh 1 ban. Ini juga menjadi alasan kenapa banyak truk yang memiliki 2 ban pada 1 as karena beban terberat mereka adalah di bagian belakang tersebut.

Load Index ini penting karena jika beban melebihi kapasitas ban, maka pecah ban sangat memungkinkan untuk terjadi. Ya, kita memang bisa memasangnya dan menurunkan mobil dari dongkrak. Tetapi untuk jalan? Sangat tidak disarankan.

Ini karena beban yang besar akan menambah friksi dari ban. Dengan friksi yang lebih banyak, maka ban akan lebih panas dan lebih cepat panas. Panas inilah yang bisa mengakibatkan pecah ban serta struktur ban yang tidak kuat.

 

Share